Marknadsföring av butiken

Jag har under Ebbes Butiks första år annonserat en hel del lokalt, i Sydsvenskan, i tidningen Slottsstaden och vid enstaka tillfälle i Lokaltidningen och i Galore Weekend. Jag har också haft annonser på Blocket och använt mig av Google Adwords. Jag tror att det är viktigt att man inte snålar med marknadföringskontot när man är ny, speciellt om det är en butk som inte ligger mitt i city.

Och resultatet? Allra bäst effekt har Sydsvenskan. Fast det kostar mest också. Och det är svårt att mäta effekten på riktigt. Jag kan ju se att dagskassan är betydligt större i samband med annonsering - men hur mäter man effekten på lång sikt?

Jag har också märkt att det kommer in flera i butiken, jag kan till och med sträcka mig till att säga många, som hittat produkter i vår webshop som de vill "live-shoppa" om uttrycket tillåts, så då kan man ju se hela webshopen som en stor annons med massor av artiklar i, och några handlar ju i nätbutiken också även om omsättningen där inte är lika stor som i den fysiska butiken. Ännu. :-)

Möjligvis blir min annonsering under nästa år något mer selektiv. Jag tänkte i alla fall lära mig lite mer om SEO (som i praktiken går ut på att hamna högt bland Googles organiska sökresultat). Och det kostar inget alls.

Just nu funderar jag på hur stor del av nästa års budgeterade omsättning jag ska lägga på marknadsföring. Jag har hört siffror på 3% - är det rimligt? Någon som har åsikter?